Brocoli poate preveni anumite probleme de sănătate

Brocoli are proprietăți anticancer S-a demonstrat în repetate rânduri că binecunoscutul brocoli - și în mare măsură germenii de brocoli – este unul din alimentele cele mai valoroase pentru sănătate, capabil să prevină un mare număr de probleme de sănătate, care includ printre altele:

 - Hipertensiunea

 - Alergiile

 - Diabetul

 - Osteoporoza

 - Cancerul

Proprietățile anticancerigene ale legumei brocoli

 Sulforafanul, un compus al sulfului și care este prezent în brocoli, se pare că distruge celulele cancerigene și reduce creșterea tumorală. Unii cercetători consideră că un alt compus din brocoli numit glucorafanina – care este un precursor al sulforafanului- crește nivelul enzimelor celulare care protejează contra daunelor moleculare produse de substanțele chimice care pot cauza cancer.

 

 Studiile medicale au evidențiat de asemenea că sulforafanul normalizează metilarea ADN-ului - un proces prin care grupul metil (un atom de carbon unit cu trei atomi de hidrogen) se adaugă unei părți dintr-o moleculă de ADN. Metilarea ADN-ului este o parte crucială pentru funcționarea celulară normală și este un factor important pentru reglarea expresiei genetice.

 Sulforafanul conținut de brocoli are un rol important în activarea a mai mult de 200 de gene diferite. La modul concret, se pare că brocoli conține ingredientele necesare pentru activarea genelor care previn dezvoltarea cancerului și dezactivarea genelor care determină răspândirea acestuia în organism. Iar partea cea mai bună este aceea că nu este necesar să se consume “tone” întregi de brocoli pentru a se obține aceste efecte binefăcătoare.

 De fapt, un studiu medical publicat în 2008 a arătata faptul că doar patru porții de brocoli pe săptămână sunt necesare pentru a proteja bărbații de cancer de prostată. În cadrul acestui studiu, cercetătorii au colectat mostre de țesut de la pacienți pe tot parcursul experimentului și au descoperit că bărbații care consumaseră brocoli aveau sute de schimbări benefice ale genelor care se știe că au un rol important în lupta contra cancerului.

Sulforafanul din brocoli - eficient în diferite tipuri de cancer

 Alți cercetători au studiat efectul sulforafanului asupra cancerului de sân și au descoperit că acesta împiedică de asemenea creșterea celulelor canceroase. Iată ce au afirmat autorii acestui studiu:

 “Cercetările medicale au arătat că acest compus (sulforafanul) blochează formarea tumorilor mamare în cazul cobailor și inclusiv poate forța celulele care cauzează cancerul de colon să se autodistrugă. Se pare că sulforafanul face posibile toate acestea prin dezintoxicarea enzimelor care apară organismul de substanțele chimice care pot determina apariția cancerului.”

Germenii de brocoli - o alternativă și mai puternică

 Așa cum s-a menționat anterior, s-a demonstrat că patru porții de brocoli pe săptămână (aproximativ 10 buchețele de brocoli) oferă o bună protecție contra cancerului de prostată, ceea ce în realitate nu este o cantitate deloc mare, însă cercetările au mai demonstrat faptul că germenii de brocoli sunt mult mai puternici ca efect și sunt de asemenea o alternativă excelentă dacă nu vă place gustul (sau mirosul) de brocoli.

 Se oare că inclusiv mici cantități de germeni de brocoli ajută la reducerea dimensiunilor tumorilor mamare în cazul cobailor, tumori care au fost induse prin folosirea agenților carcinogeni chimici. Conform cercetătorilor de la Universitatea Johns Hopkins din Statele Unite:

 “Germenii de brocoli de trei zile conțin de 20 până la 50 de ori mai mulți compuși chimioprotectori întâlniți în mod normal în brocoli și aceștia constituie o modalitate simplă și la îndemână pentru a reduce riscul apariției cancerului.”

 Atunci când au fost comparați fie cu brocoli propriu-zis, fie cu conopida care conține de asemenea sulforafan, germenii de brocoli care sunt de 16 zile conțin nivele de glucorafanină de 10 până la 100 de ori mai ridicate, în comparație cu alte varietăți mature. Partea cea bună este aceea că puteți cultiva chiar voi acasă proprii germeni de brocoli, într-un mod ușor și economic. Unul din principalele beneficii ale germenilor de brocoli este acela că nu trebuie să-i gătiți (chiar nu este deloc indicat acest lucru!). Germenii de brocoli se consumă cruzi, în general în salate, dar pot fi adăugați și în sandviciuri sau în supe.

 Un alt aspect important este acela că cercetătorii au descoperit că extractul de germeni de brocoli ajută la o protecție eficientă a pielii contra daunelor cauzate de expunerea la soare, care ar putea determina apariția cancerului de piele. Conform doctorului Paul Talalay, un profesor de farmacologie și științe moleculare de la Facultatea de Medicină din cadrul Universității Johns Hopkins din Baltimore:

 “Celulele conțin o rețea elaborată de gene protectoare care se codifică pentru proteinele care ne protejează de principalele procese dăunătoare la care sunt expuse celulele noastre și care pot cauza cancer, boli degenerative și îmbătrânire prematură. Aceste patru procese sunt: oxidarea, deteriorarea ADN-ului, inflamația și radicațiile, adică radiațiile ultraviolete, iar sistemul de protecție al celulelor operează în mod normal la aproximativ un sfert din capacitatea sa.

 Dozele ridicate de extract de sulforafan reduc înroșirea și inflamarea (eritemul) cu un procent de 37%, cu toate că nivelul de protecție variază de la 8 până la 78%. Dacă se aplică de exemplu extract de germeni de brocoli care conține nivele mai ridicate de sulforafan pe pielea umană, aceasta poate fi protejată în mod substanțial.”

Alimentația – un instrument puternic pentru prevenirea cancerului

 Nu încape îndoială faptul că una dintre cele mai bune modalități de a ne îmbunătăți starea de sănătate este prin consumarea legumelor și fructelor proaspete, la modul ideal cultivate local și de preferință consumate sub formă crudă. Două dintre modalitățile cele mai ușoare și mai eficiente de a optimiza consumul de vegetale este prin introducerea în alimentația zilnică a sucurilor proaspete preparate în casă, la care se pot adăuga suplimente precum chlorella, spirulina, semințe de chia și diverși germeni și lăstari. Germenii sunt cu siguranță una dintre cele mai bune modalități de a crește conținutul nutrițional din alimentație, deoarece procesul de germinare tinde să crească de asemenea și biodisponibilitatea acestor nutrienți.

 Germenii – care trebuie să fie consumați întotdeauna cruzi – conțin de asemenea enzime valoroase care îi permit corpului să absoarbă și să utilizeze nutrienții din alte alimente. Unii germeni precum cei obținuți din semințe de floarea soarelui, au o densitate nutrițională de 30 de ori mai mare decât unele legume organice.

 Sucurile proaspete din fructe și legume, preparate în casă, sunt de asemenea o altă modalitate excelentă de a consuma o mare varietate de vegetale în cadrul dietei zilnice și acestea ajută corpul să absoarbă toți nutrienții conținuți de vegetale, făcându-i astfel mai ușor de digerat. Procedând astfel, veți evita de asemenea riscul de a deteriora micronutrienții prin gătirea alimentului, ceea ce distruge mulți dintre aceștia alterând forma și compoziția lor chimică.

 Amintiți-vă, pentru o alimentație sănătoasă, varietatea este o cheie importantă. Există multe alte alimente care conțin nutrienți și compuși care protejează contra cancerului, precum sunt numitele alimente anti-angiogenetice, care ajută în mod efectiv la distrugerea celulelor canceroase, evitându-se formarea vaselor de sânge care să alimenteze în primul rând tumorile microscopice. Iată câteva alimente care au efecte anticancerigene demonstrate:

 - ceaiul verde

 - turmericul

 - usturoiul

 - pătrunjelul

 - ciupercile Maitake

 - varza creață

 - fructele de pădure: afinele, murea, coacăzele, zmeura

 - căpșunii

 - cireșele 

 - strugurii roșii

 Tot mai multe studii și cercetări demonstrează în prezent că un consum zilnic de crudități proaspete constituie o bază foarte bună pentru prevenirea bolilor de orice tip, inclusiv a cancerului.

Sursa: Brocoli are proprietăți anticancer