Artrita reumatoidă: cauze și tratamente naturiste

Ce este artrita reumatoidă?

Artrita reumatoidă este o boală autoimună care determină inflamarea articulațiilor, apar dureri la nivelul acestora și tind să se deformeze și să-și piardă mobilitatea. Tendoanele, ligamentele și mușchii sunt de asemenea afectați.

În timp ce osteoartrita este cauzată de deteriorările de la nivelul articulațiilor, artrita reumatoidă este o tulburare cronică și progresivă a sistemului imunitar. Dintr-un anumit motiv, organismul începe să producă anticorpi care atacă propriile țesuturi, în general articulațiile.

De obicei, vârsta la care se declanșează artrita reumatoidă este cuprinsă între 30 și 55 ani, însă în unele cazuri se declanșează chiar și în adolescență. De cele mai multe ori însă, această boală este mai severă în cazul persoanelor mai în vârstă, deoarece este progresivă.

Cu cât se diagnostichează și se tratează mai repede artrita reumatoidă, cu atât mai bine. În schimb, persoanele care nu recurg la un tratament adecvat sunt supuse riscului ca articulațiile să se deterioreze grav și să apară din această cauză și alte complicații. Cel mai bine este să se recurgă la un ajutor de specialitate încă de la apariția primelor simptome.

Simptomele artritei reumatoide

Simptomele cele mai comune ale artritei reumatoide sunt inflamația, durerea și rigiditatea de la nivelul articulațiilor. Mai ales după trezire, articulațiile sunt lipsite de mobilitate și este necesar un timp pentru a ne putea mișca mai ușor.

Cauzele artritei reumatoide

Majoritatea studiilor medicale au indicat faptul că artrita reumatoidă este o problemă de autoimunitate. În acest caz, propriul nostru organism este cel care atacă articulațiile, tendoanele, etc.

Medicina alternativă încearcă prin varii metode să regleze sistemul imunitar ajutând persoanele diagnosticate cu această boală să-și îmbunătățească calitatea vieții prin adoptarea unor obiceiuri sănătoase precum sunt următoarele:

- Diminuarea pe cât posibil a stresului;

- Optarea pentru o dietă sănătoasă și echilibrată;

- Realizarea unor exerciții ușoare, sub îndrumarea unui terapeut, pentru a mobiliza articulațiile cu scopul de a nu se anchiloza;

- Eliminarea surplusului de kilograme (în cazul persoanelor supraponderale) pentru ca articulațiile să aibă mai puțin de suferit;

- Alcalinizarea organismului și eliminarea toxinelor.

De asemenea, în cazul artritei reumatoide este indicat să se ia în considerare și alergiile alimentare (de exemplu la gluten, lactoză, grâu, etc.). Chiar dacă acestea nu constituie cauza principală a acestei boli, mulți pacienți au constatat o ameliorare a artritei reumatoide prin eliminarea din dietă a anumitor alimente.

Dieta adecvată pentru combaterea artritei reumatoide

- Dieta bogată în legume crude și germeni, deoarece oferă multe enzime și ajută la purificarea organismului.

- Fructele care nu sunt acide.

- Supe antioxidante, de exemplu un bol de supă ca gustare de după-masă. O rețetă de supă antioxidantă este următoarea: frunze de varză, anghinare, ceapă, usturoi, praz, țelină, napi și alga kombu. Se fierb toate ingredientele timp de 40 minute. Este unul dintre cele mai ieftine și mai eficiente remedii pentru artrita reumatoidă.

- Proteinele vegetale. Soia organică și derivatele sale (tofu, tempeh, miso, etc.), precum și fructele uscate ne pot ajuta să variem dieta și să evităm carnea (în special cea roșie care este puternic inflamatorie pentru organism).

- Semințele și uleiul de cânepă, semințele de in și semințele de chia. Aportul adecvat de acizi grași de tip omega-3 din aceste alimente este foarte benefic pentru persoanele care suferă de artrită reumatoidă.

Alimente nerecomandate în cazul artritei reumatoide

- În mod tradițional artrita reumatoidă era o boală care afecta mai ales persoanele bogate care consumau mai multă carne și alcool, însă în prezent această boală este cauzată și de consumul frecvent al alimentelor procesate și rafinate, de obiceiurile dăunătoare de viață și de tensiunea nervoasă cauzată de stres.

- Se recomandă evitarea consumului de carne roșie și a mezelurilor.

- Nu este indicat consumul de cafea, ceai, alcool, zahăr rafinat și nici de băuturi de tip Cola.

- Evitați produsele lactate de vacă (laptele, brânza, smântâna, iaurtul, etc.). Unele persoane observă o îmbunătățire evidentă atunci când renunță la produsele care conțin lapte de vacă. Calciul se găsește din abundență și în următoarele alimente: semințele de susan și pasta tahini, fructele uscate, semințele de mac, legumele proaspete, ouă, etc.

- Există terapeuți naturiști care recomandă ca în cazul artritei reumatoide să nu se consume alimente din familia solanaceelor (cartofi, ardei, roșii și vinete). La fel ca în cazul produselor lactate, puteți să încercați aceasta timp de două sau trei luni pentru a observa dacă apar îmbunătățiri ale stării de sănătate.

Fitoterapia recomandată pentru artrita reumatoidă

- Turmericul lichid sub forma de Sanohelp este cel mai eficient remediu pentru prevenirea artritei reumatoide datorita proprietatilor lui anti-inflamatoare puternice . Se recomanda administrarea a cate 2 picaturi Sanohelp de 2 ori pe zi intr-o cana de apa calduta ca preventie, iar in caz de tratament 3 picaturi Sanohelp de 3 ori pe zi cu minim 30 de minut inainte de masa

- Harpagofitum. Un remediu foarte bun pentru artrita reumatoidă este următoarea infuzie preparată din harpagofitum și scoarță de salcie: se folosește un sfert de litru de apă, 1 pumn de scoarță de salcie și 1 pumn de harpagofitum. Se fierb timp de 10 minute la foc mic scoarța de salcie și de harpagofitum. Apoi se lasă la infuzat încă 10 minute și se strecoară. Consumați câte o cană de infuzie de trei ori pe zi înainte de fiecare masă. Unele persoane pot fi alergice la plantele medicinale, de aceea este indicat să se consulte un medic fitoterapeut înainte de a consuma acest ceai.

- Ghimbirul: este un alt anti-inflamatoriu foarte bun și este ideal mai ales în cazul persoanelor friguroase deoarece este un încălzitor puternic.

- Boabele de ienupăr: sunt un foarte bun remediu depurativ renal.

- Scoarța de salcie: este de fapt aspirina naturală, însă nu este compatibilă cu medicamentele beta-blocante sau în cazul persoanelor alergice la aspirină.

- Urzica verde: este o plantă cu proprietăți depurative fiind, în același timp, un bun remediu remineralizant.

Alte suplimente recomandate în cazul artritei reumatoide

- Acizii grași de tip omega-3. În prezent, omega-3 este considerat unul dintre cei mai buni aliați contra artritei reumatoide și se poate administra sub formă de capsule.

- Magneziu și colagen. Aceasta este o combinație foarte eficientă și ieftină. Se recomandă să se facă o cură de trei luni pentru a se simți efectele asupra organismului.

- Apa de mare. Este un alt remediu foarte bun și ieftin și se recomandă consumul unui amestec de 75 ml de apă de mare și 250 ml de apă dulce (înainte de micul-dejun și de cină). Efectul său alcalinizant este impresionant.

Recomandări pentru tratarea artritei reumatoide

- Evitați toate medicamentele care nu sunt recomandate un medic, deoarece acestea supraîncarcă organismul cu elemente chimice și au de multe ori efecte secundare nedorite.

- Se recomandă masajul zilnic cu ulei de susan și câteva picături de extract de arnică și de harpagofitum pe zonele dureroase.

- Compresele cu argilă sunt de asemenea foarte bune, mai ales atunci când observăm că zona afectată de artrita reumatoidă este caldă și inflamată. În schimb, dacă aceasta este rece, este recomandată o compresă cu infuzie de ghimbir.

- Chiar dacă în cazul persoanelor care au artrită reumatoidă nu se recomandă să se realizeze exerciții de intensitate ridicată, în schimb se recomandă să se realizeze exerciții simple cum sunt cele de stretching (întinderi) sau yoga. Totuși, exercițiile nu se vor mai executa dacă apar dureri la efectuarea acestora.

Terapii alternative pentru artrita reumatoidă

Acupunctura, homeopatia sau reflexoterapia sunt doar câteva dintre terapiile alternative care pot ajuta persoanelor care suferă de artrită reumatoidă.

Mai ales dacă persoanele în cauză au fost supuse pe o perioadă mai lungă de timp unui tip de stres profesional, fizic sau emoțional, este foarte recomandat să se încerce anumite proceduri care să ajute la ameliorarea simptomelor, cum sunt: Terapia florală Bach, Reiki, Tai-chi, Yoga, exercițiile de respirație, etc.