Mielăreaua: proprietăți, beneficii, contraindicații

Mielăreaua (Vitex agnus-castus)

Mielăreaua: proprietăți, beneficii, contraindicații

Mielăreaua (Vitex agnus-castus L., din familia Verbenaceae), cunoscută și ca piperul călugărilor, este un arbust aromatic de până la 3 m înălțime, cu ramuri flexibile, albe și acoperite cu un strat subțire de perișori. Florile sale sunt foarte spectaculoase, având o nuanță de liliachiu pal sau albastru violaceu.

Fructele de mielărea sau Vitex sunt, de asemenea, foarte caracteristice: au o culoare maro roșcat, iar forma și gustul lor amintesc de cele ale piperului. Vitex este un arbust indigen pentru Asia Centrală și bazinul mediteranean, crește în medii umede, pe malurile râurilor, șanțurilor, marginile câmpurilor și râurilor. Mielăreaua a fost folosită de mii de ani pentru tratarea problemelor ginecologice, iar Hippocrate a menționat fructul de Vitex în tratatele sale ginecologice (secolul al V-lea î.Hr.).

În prezent, utilizarea sa principală este aceea de a ameliora simptomele sindromului premenstrual și poate fi administrată sub formă de capsule, tinctură sau infuzie.

Vitex agnus-castus: efecte, beneficii și proprietăți

Principalele indicații:

- Tulburări ale ciclului menstrual

- Mastodinie (dureri de sâni)

- Sindromul premenstrual

Principalii constituenți ai fructului de Vitex sunt: flavonoide, acizi grași polinesaturați (acid linoleic), iridoide heterozide și ulei esențial care conține monoterpene (1,8-cineol, a- și b-pinen, sabinen, b-felandren), sesquiterpene și diterpene.

Agenția Europeană a Medicamentelor (EMA) a aprobat utilizarea tradițională a fructelor de Vitex agnus-castus pentru a atenua simptomele sindromului premenstrual. Vitex este emenagog (remediu care provoacă menstruația) și galactogog (substanță care stimulează producerea laptelui matern). Mielăreaua sau Vitex se utilizează mai ales în cazul modificărilor ciclului menstrual. Sindromul premenstrual include un set de simptome fizice și psihologice (dureri de cap, retenție de lichide, crampe, oboseală, modificări ale dispoziției, iritabilitate, anxietate, tristețe, probleme de somn) care se declanșează din a doua jumătate a ciclului menstrual și care dispar la începutul menstruației.

Deși cauza exactă a acestui sindrom nu a fost încă stabilită, există dovezi că simptomele premenstruale pot fi legate de hiperprolactinemie (nivelul crescut al hormonului prolactină în sânge) care produce mastalgie sau mastodinie (durere la nivelul sânilor). S-a indicat că extractul de mielărea sau Vitex ajută la ameliorarea acestui sindrom prin inhibarea hormonului prolactină.

Diferite studii medicale susțin eficacitatea extractului de Vitex pentru tratamentul sindromului premenstrual, hiperprolactinemie latentă și tulburarea disforică premenstruală (în cazul femeilor care au simptome mai severe decât cele obișnuite în cazul sindromului premenstrual).

Astfel, numeroase studii au arătat un efect superior al extractelor de mielărea sau Vitex în ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual. În plus față de efectul său de inhibare a prolactinei, s-a observat și o creștere a secreției de crescută melatonină, lucru care poate ajuta la îmbunătățirea tulburărilor de somn legate de ciclul menstrual și de menopauză.

Vitex agnus-castus: doze și posologie

Vitex agnus-castus este o plantă specifică pentru a ușura disconfortul sindromului premenstrual. Acest sindrom poate interfera cu activitatea de zi cu zi a celor care-l experimentează, astfel încât fitoterapia poate fi un foarte bun aliat pentru a ameliora simptomele sale neplăcute.

Doza recomandată de extract uscat de Vitex trebuie să fie echivalentă cu 96 mg de fructe uscate. Sub formă de tinctură, Agenția Europeană pentru Medicamente recomandă o doză de 40 de picături (tinctură 1: 5 etanol 58-60% m/m).

În cazul unui tratament medical, consultați-vă cu terapeutul dumneavoastră. În prezent, se găsesc pe piață diferite produse care conțin extract de Vitex agnus-castus.

Alături de mielărea sau Vitex agnus, alte plante medicinale indicate pentru tratamentul sindromului premenstrual sunt salvia (Salvia officinalis) care poate fi consumată sub formă de infuzie, Cohoșul negru (Cimicifuga racemosa), frunzele de zmeur (Ribes idaeus) și uleiul esențial de luminița-nopții (Oenothera biennis).

Vitex agnus-castus: contraindicații și efecte secundare

Nu administrați planta Vitex sau mielăreaua în timpul sarcinii și a alăptării. De asemenea, această plantă nu trebuie utilizată împreună cu antagoniști sau agoniști ai receptorilor dopaminergici, estrogenici și antiestrogenici.

Pacientele care suferă sau au suferit de cancer sensibil la estrogen trebuie să se consulte cu medicul înainte de a consuma mielărea sau Vitex. Utilizarea acestei plante la copii și tineri sub 18 ani nu este recomandată. Nu depășiți doza zilnică recomandată.