Oboseala cronică sau oboseala persistentă

  1. Oboseala fizică și mentală

Oboseala cronica

 Oboseala sau oboseala persistentă constă într-o stare fizică și/sau mentală în care o persoană se simte în majoritatea timpului obosită, slăbită, lipsa de motivație și fără energie, iar această stare persistă în timp fără să existe vreo schimbare.

 Oboseala poate fi fizică, mentală sau ambele în același timp. Adeseori nu este ușor să îți dai seama că oboseala de care suferi este mentală și nu fizică, deoarece oboseala mentală este însoțită și de o senzație de slăbiciune.

Oboseala fizică

 Când suferi de oboseală fizică îți este dificil realizezi activități fizice, să faci exerciții, să te plimbi în pas alert, să urci scări, să duci greutăți și, în general, nu poți funcționa la un nivel normal din punct de vedere fizic deoarece mușchii tăi sunt obosiți sau slăbiți.

Oboseala mentală

 Oboseala mentală este mult mai frecventă decât cea fizică. Te simți apatic, somnolent, lipsit de forță și de energie și îți este dificil să te concentrezi, însă dacă reușești să te mobilizezi să faci exerciții, vei reuși să le execuți normal și chiar te vei simți mai bine, deoarece te vei înviora și te vei simți mai energic, contrar cazului de oboseală fizică.

 Oboseala mentală obișnuiește să dispară atunci când te implici într-o activitate care este stimulativă, atrăgătoare sau nouă, însă se face simțită când trebuie să realizezi sarcini sau acțiuni pe care le găsești plictisitoare, monotone, de rutină și care nu-ți trezesc interesul. Adeseori oboseala mentală este consecința unei vieți plictisitoare și puțin interesante sau stimulative, cu puțin sau deloc exercițiu fizic și uneori prea mult privit la televizor sau alte activități similare.

 Când oboseala mentală este intensă, se poate să nu ai chef nici să te dai jos din pat, nu îți place să faci nimic și îți poți simți capul greu și în general, să simți senzația de greutate și de apăsare. Condusul unei mașini de exemplu, într-o asemenea stare poate fi periculos din cauza somnolenței și a diminuării stării de alertă.

 Oboseala mentală este diferită de somnolența pe care o poți simți pentru că nu te-ai odihnit bine. Cu toate că oboseala mentală este de obicei însoțită de somnolență, aceasta este definită de o senzație generală de neputință, de lipsă de motivare, de pierdere a energiei și a entuziasmului.

  2. Simptomele și cauzele oboselii

Alte simptome ale oboselii cronice

Pe lângă simptomele menționate, oboseala poate fi însoțită și de alte simptome precum:

 - Probleme digestive

 - Ganglioni limfatici dureroși

 - Senzația de amețeală

 - Dureri de cap

 - Dureri musculare

 - Nehotărâre

 - Pierderea poftei de mâncare

 - Iritabilitate

 - Indispoziție

 - Sistem imunitar slăbit

 - Probleme de memorie pe termen scurt. Poți să ai probleme în găsirea cuvintelor corecte atunci când vorbești sau când îți pui în ordine gândurile.

 - Reflexe încete.

Care sunt cauzele oboselii persistente?

 - Depresia. Poate fi o cauză frecventă.

 - Stresul. Când te confrunți cu un stres crescut și care se menține pe perioade mai lungi poate produce oboseală.

- Abuzul de droguri.

 - Problemele de hipotiroidism sau hipertiroidism. În aceste cazuri, persoana se trezește dimineața odihnită, însă când începe să realizeze activitățile obișnuite, se simte tot mai obosită.

 - Tulburările de somn (narcolepsia, insomnia).

 - Tulburările de alimentație.

 - Alimentația nepotrivită, deficiențe de vitamine și/sau minerale.

 - Bolile precum diabetul, fibromialgia, cancerul, bolile de ficat sau de rinichi, artrita, bolile cardiace, bolile infecțioase, anemia.

 - Medicamentele precum antidepresive, anxiolitice, antihipertensive, sedative, steroizii, antihistaminice.

 - Durerea cronică. Persoanele având dureri cronice obișnuiesc să se trezească obosite cu toate că au dormit suficiente ore, datorită faptului că durerea împiedică somnul normal.

 - Infecțiile parazitare.

 - Supragreutatea.

3. Ce poți face dacă suferi de oboseală cronică?

 În general, dacă simți oboseală prelungită, primul pas ar trebui să fie vizita la un medic pentru a depista, dacă e cazul, existența vreunei boli sau afecțiuni fizice. În cazul în care te confrunți cu o boală care ar putea fi și cauza acestei oboseli, va trebui să urmezi tratamentul adecvat pentru a te vindeca.

 Dacă medicul nu a depistat o boală sau o afecțiune fizică, dar te simți în continuare obosit mai tot timpul, poți să încerci următoarele soluții:

 1. Fă exerciții fizice sau practică un sport care îți place. Chiar dacă îți este greu să începi, merită să te mobilizezi și vei vedea în scurt timp primele îmbunătățiri ale stării tale, iar nivelul tău energetic global va crește.

 2. Ieși din rutină. Caută activități care să fie diferite și noi și care să te scoată din monotonie și din rutina zilnică. Lipsa experiențelor și a noutății din viața ta, poate fi uneori suficientă pentru a te face să cazi în această stare de oboseală și apatie permanentă.

 3. Străduiește-te să ai o alimentație sănătoasă, ia suplimente de vitamine și minerale, renunță la cafeină, tutun, alcool, zahăr și la băuturile cu adaos de zahăr. Găsește alternative sănătoase pentru a te energiza și pentru a te menține în formă, precum sucurile din fructe și legume preparate în casă, superalimentele, ceaiul verde, produsele stupului, etc.

 4. Cacaua pură (o poți îndulci cu miere) este foarte recomandată sub formă de băutură caldă persoanelor care se confruntă cu stări de oboseală. Este un energizant natural foarte eficient.

 5. Menține o greutate corporală adecvată. Oscilațiile greutății corporale, urmarea unei diete mai mult sau mai puțin drastice pot slăbi în timp sistemul imunitar și pot cauza oboseală și stres mental.

 6. Poți recurge cât de des, ideal zilnic, la practicarea meditației, a rugăciunii, încearcă să găsești în interiorul tău acea oază de pace și de echilibru care să-ți confere putere și stabilitate interioară.

 7. Dacă suferi de depresie sau de o tulburare psihologică, cere sfatul unui specialist avizat pentru a o trata