Remedii naturale pentru durerile musculare

Remedii naturale pentru durerile musculare Cu toții am suferit la un moment dat de dureri musculare datorită exercițiilor fizice excesive sau unei activități fizice solicitante pe care am realizat-o brusc și fără o încălzire musculară adecvată.

 Din fericire, există multe tratamente naturale care combat durerile musculare, atât analgezice cât antiinflamatorii, care nu dăunează organismului și care ne permit o recuperare rapidă.

De ce ne dor mușchii după exercițiile fizice?

 Mușchii lucrează constant și cu excepția vreunei probleme neurologice, întotdeauna au un anumit grad de contracție, ceea ce se cunoaște sub denumirea de tonus muscular. Acestă contracție cere energie, care se obține prin intermediul unei molecule numite trifosfat de adenozină sau ATP.

 Pentru a produce ATP, mușchii recurg la ceea ce este cunoscut ca respirație aerobică, și care folosește glucoza și oxigenul pentru a forma ATP și are ca reziduu apă și dioxid de carbon. Cu cât contractăm mai mult mușchii, cu atât avem mai multă nevoie de oxigen și de glucoză, însă dacă nu este suficient oxigen, corpul poate extrage ATP din glucoză realizând o respirație anaerobică, ce produce ca rezultat ATP și acid lactic.

 Cu toate că există o legătură între respirația anaerobică și durerile musculare, se vehiculează de asemenea ideea conform căreia efortul brusc poate cauza microleziuni la nivel muscular, iar sistemul nervos raportează incapacitatea mușchilor de a se contracta în timp ce acesta se regenerează.

 O observație interesantă este aceea că, în timpul producerii unei leziuni musculare, durerea nu este percepută doar în mușchi, ci și în țesuturile cele mai apropiate, unde se găsesc ganglionii limfatici. Chiar dacă teoria acidului lactic nu este complet acceptată, se cunoaște totuși faptul că mecanismele de purificare ale corpului sunt suprasolicitate în timpul procesului de regenerare musculară, iar un masaj de drenare a sistemului limfatic accelerează recuperarea.

Remedii contra durerilor musculare

 - În primele 72 de ore de la producerea unei leziuni musculare, inflamația evoluează. Pentru a o contracara, se recomandă aplicații locale de apă rece sau cuburi de gheață, care anesteziază nervii, provoacă vasoconstricție și reduc inflamația.

 - În timpul evenimentelor sportive, se folosește un aerosol cu clorură de etil, care răcește brusc suprafața mușchilor și oprește procesul inflamator. Totuși, această măsură este puțin extremă: inflamația nu trebuie oprită complet, deoarece face parte din procesul de vindecare.

 - S-a demonstrat că complexul vitaminelor B are calități analgezice. În particular vitaminele B1, B6 și B12 au o influență importantă asupra sistemului nervos, tocmai de aceea se recomandă consumul acestora în timpul producerii unei leziuni musculare deoarece pot ajuta la reducerea durerii.

 Alimentele bogate în vitaminele din grupa B sunt: drojdia de bere, orezul integral, algele marine, spanacul, germenii de grâu, ardeii, semințele de floarea-soarelui, fisticul, nucile, fasolea, nucile de Macadamia, ouăle, alunele, morcovii, zmeura, pepenele galben, vinetele, mazărea, varza creață, iaurtul, avocado, cartofii dulci, porumbul, bananele, laptele de capră, laptele de vacă, fructele de pădure, ceapa, castraveții, sparanghelul, roșiile, lintea, citricele.

 - Este important să evitați consumul alimentelor care întrețin inflamația, precum excesul de sare, consumul băuturilor alcoolice și carnea roșie. Evitați de asemenea consumul de zahăr, care produce aciditate și amplifică durerea.

 - În schimb, este benefic să consumați alimente antiinflamatorii și antioxidante, precum Omega-3 și vitaminele A și C. O sursă foarte bună de acizi grași omega-3 sunt semințele de cânepă și uleiul presat la rece din semințe de cânepă. Uleiul din semințe de cânepă mai este cunoscut sub denumirea de "uleiul perfect echilibrat al naturii", deoarece se pare că conține acizi grași nesaturați în raportul ideal de Omega-6 și Omega-3.

 - Odată ce au trecut 72 ore de la producerea leziunii, momentele de durere intensă au trecut, iar recuperarea este iminentă. În loc de apă rece, pentru această perioadă se recomandă apa caldă, care permite mușchilor să se relaxeze și să se detensioneze, crește irigația sanguină și apare o senzație de bine.

 - Continuați să faceți exerciții fizice. Este adevărat că activitatea fizică accelerează recuperarea mușchilor, pentru că astfel corpul este mai irigat și mai oxigenat. Dacă puteți face exerciții ușoare și moderate cu mușchii afectați, efectuați-le, însă dacă credeți că există riscul de a-i afecta și mai tare, sau dacă pe lângă leziunea musculară suferiți și de alte probleme precum o luxație sau o fractură, evitați-le. În schimb, faceți exerciții care să implice alte părți ale corpului.

 - Unele uleiuri esențiale ajută la relaxarea leziunii. Cele mai bune sunt acelea care generează căldură, precum eucalipt, pin sau rozmarin. Aplicați-le pe piele de două ori pe zi. Îmbrăcați-vă cu haine care să nu fie foarte strânse pe corp sau bandajați leziunea fără să afectați circulația.

 - O altă opțiune sunt unguentele care generează căldură pe suprafața pielii. Alternative excelente sunt acelea care conțin mentol, arnică sau ambele.

 - Cu sau fără uleiuri, exercițiile de streching accelerează de asemenea recuperarea mușchilor afectați. Faceți exerciții lente de stretching și masați mușchii în direcția durerii.

 - Masajele sportive sunt de asemenea recomandate pentru a accelera procesul de recuperare. Un maseur cu experiență poate reduce timpul de vindecare a unei leziuni de la o săptămână la doar câteva ore. Tehnici precum Bootzin, masajul profund și Shiatsu pot fi foarte utile în cazul acestor leziuni.

Semnale de alarmă

 Dacă leziunea este rezultatul unei entorse sau a unei lovituri, este recomandat să mergeți la medic, deoarece poate fi cazul chiar de o fractură sau o rănire a unui organ intern. În plus, o entorsă necesită îngrijiri suplimentare, iar recuperarea în acest caz este mai lentă.

 Nu ezitați să mergeți la medic dacă observați vreuna din următoarele complicații:

 - Durerea este constantă, inclusiv dacă mușchiul este în repaus.

 - Durerea devine mai intensă după 72 de ore sau este insuportabilă.

 - Apare pierderea sensibilității în extremitatea afectată.

 - Durerile sunt însoțite și de alte simptome pe lângă durerea musculară, precum amețeli, vomă, febră, dureri de cap, stări de leșin, etc.