6 plante calmante miraculoase

6 plante calmante miraculoase Într-o singură zi, putem experimenta diverse stări: stres și relaxare, fericire și tristețe, dinamism sau oboseală extremă. Este surprinzător câte emoții și schimbări fiziologice putem experimenta doar în 24 de ore.

 Un corp sănătos este extrem de rezistent și capabil să se adapteze la o diversitate de condiții atât interioare cât și exterioare, însă adaptarea acestuia depinde foarte mult de o nutriție adecvată și de o bună funcționare fiziologică. Stresul și oboseala tind să fie o luptă aproape permanentă pentru multe persoane, cauzând efecte dăunătoare pentru sănătatea fizică și cea mentală.

 Nivelele crescute de stres cronic pot afecta fiecare sistem din corp, determinând epuizarea glandelor suprarenale, un tract digestiv tulburat, îmbătrânire prematură, stări de anxietate, cancer, oboseală cronică, răceli dese, dezechilibru hormonal, tulburări autoimune, dereglări ale tiroidei și supragreutate corporală.

 În loc să remediem efectele stresului și ale oboselii recurgând la zahăr, cafea sau alte stimulente de acest gen care în timp epuizează organismul, este infinit mai sănătos să luăm în considerare o alternativă naturală care să acționeze pe termen lung pentru ca corpul să-și crească rezistența la stres, anxietate și oboseală permanentă.

Ce sunt plantele adaptogene?

 Plantele adaptogene sunt un tip de plante apreciate și folosite datorită proprietăților lor curative de a echilibra, regenera și proteja întregul corp și sunt considerate adevărate plante miraculoase. Așa cum termenul adaptogen sugerează, aceste plante stimulează capacitatea de adaptare a organismului la stres. Plantele adaptogene ajută corpul să se adapteze și să compenseze schimbările, de exemplu în cazul unei persoane care are nivel ridicat de zahăr în sânge, o planta adaptogenă poate reduce nivelul de glucoză din corp, iar în cazul unei persoane care are nivel scăzut de zahăr, adaptogenele ajută la creșterea nivelului de zahăr.

 O plantă adaptogenă nu are o acțiune specifică, doar pe o anumită zonă din corp, ci aduce beneficii întregului organism care devine astfel capabil să răspundă în mod adecvat la orice influență sau factor de stres.

 Aceste plante minunate și reîntineritoare îmbunătățesc și susțin sănătatea glandelor suprarenale, contracarând efectele dăunătoare ale stresului.

 Plantele adaptogene funcționează lent și progresiv, spre deosebire de efectul instant al cafeinei, așa că trebuie să aveți răbdare pentru a observa efectelor acestora, însă beneficiile lor sunt inegalabile și de durată.

 

   Iată 6 dintre cele mai bune plante adaptogene:

1. Ashwagandha

 Ashwagandha este o plantă recunoscută pentru virtuțile sale calmante, în cazul problemelor generate de anxietate, depresie sau tulburări de somn. De asemenea, Ashwagandha reduce reacțiile inflamatorii, știut fiind că procesele inflamatorii sunt mult agravate în condiții de nervozitate și anxietate. Pe lângă binecunoscutele sale efecte de protejare a sistemului nervos, Ashwagandha constituie deopotrivă și o alternativă promițătoare de tratament pentru anumite boli degenerative, precum boala Alzheimer şi Parkinson.

 În plus, Ashwagandha stimulează sistemul imunitar și scade nivelele de cortizol (hormonul stresului). Ashwagandha are și proprietăți antioxidante puternice, distrugând radicalii liberi, care sunt implicați în procesul de îmbătrânire şi apariția diverselor boli.

 Studiile știintifice subliniază capacitatea Ashwagandha-ei nu doar de a elimina stresul, ci și, de asemenea, de a proteja celulele creierului împotriva efectelor nocive ale stilului de viață modern.

2. Astralagus

 Originară din Mongolia, planta Astragalus stimulează sistemul imunitar, combate răceala şi infecţiile virale, dar este și un bun adjuvant pentru pacienţii cardiaci.

 Recomandată în caz de stres sau epuizare, Astragalus crește cantitatea de compuși antistres pe care organismul o folosește pentru a preveni și repara daunele relaționate cu stresul. Reducând efectele cortizolului în corp, astralagus dă un impuls puternic sistemului imunitar și oferă corpului un adevărat scut antistres.

3. Ciupercile Cordyceps

 Ciupercile care au proprietăți antioxidante sunt ciupercile Reishi, Shiitake și Maitake. Fiecare dintre acestea are proprietăți care îmbunătățesc sistemul adaptagen, anti-tumoral și imunitar. Ciupercile Cordyceps sunt folosite în medicina tradițională chineză de aproximativ 1.200 ani și au un efect de reglare a sistemului imunitar, sunt un antibiotic natural, având o acțiune bacteriostatică asupra majorității bacteriilor, virușilor și agenților patogeni.

 Cercetările medicale recente au arătat de asemenea efectul antidepresiv al ciupercilor Cordyceps. Datorită acțiunii lor revigorante asupra organismului, aceste ciuperci acționează ca un stimulent blând, tonic și adaptogen și sunt folosite  în mod tradițional pentru a mări nivelul energetic și pentru a reduce oboseala.

4. Busuiocul sfânt (Tulsi)

 Cunoscut sub denumirea de “elixir anti-îmbătrânire”, busuiocul sfânt sau Tulsi este de un real ajutor pentru combaterea oboselii și stresului, este un bun fortifiant al sistemului imunitar și reglează nivelul de zahăr din sânge, tensiunea arterială și nivelele hormonale. Folosite în mod tradițional în India ca medicament datorită proprietăților lor medicinale, frunzele de busuioc sfânt sunt unele dintre cele mai recomandate plante adaptogene. Alte beneficii ale busuiocului sfânt Tulsi sunt:

 - fortifică sistemul respirator;

 - ajută la îmbunătățirea vederii;

 - conține antioxidanți care combat efectele dăunătoare ale radicalilor liberi;

 - ajută la menținerea unui metabolism sănătos;

 - ajută la menținerea sănătății sistemului digestiv;

 - ajută la menținerea sănătății sistemului osos;

 - ajută la menținerea nivelului normal al colesterolului;

 - calmează durerile și iritațiile ușoare.

5. Rhodiola

 Rhodiola, care crește în regiunile arctice ale Europei și Asiei și este folosită de peste 2000 de ani, mai este denumită de terapeuți "rădăcina de aur”, fiind considerată și ea o plantă sacră. Rhodiola ajută la reducerea riscului de apariție și dezvoltarea bolilor autoimune (îmbunătățește funcția timusului, stimulează creșterea numărului și acțiunea celulelor imunitare al căror nivel scade în caz de stres cronic).
De asemenea, Rhodiola este foarte eficientă pentru creșterea capacității de efort fizic și reducerea perioadei de recuperare după eforturi intense prin efect anabolizant.

 Rhodiola conține substanța fitochimică numită salisdrosid care ajută la înlăturarea anxietății și previne îmbătrânirea prematură. Alte beneficii ale Rhodiolei sunt suprimarea producerii de cortizol, creșterea nivelelor de proteine rezistente la stres, reglarea orarului normal de alimentare și de somn după o perioadă stresantă care a dezechilibrat organismul. Totodată, Rhodiola este recomandată pentru mărirea rezistenței la oboseală mentală și fizică, pentru o protecție eficientă contra stresului oxidativ, a stresului cauzat de căldură, radiații și substanțe chimice toxice.

 Alte cercetări medicale au arătat că Rhodiola, această plantă adaptogenă poate proteja inima și ficatul, crește nivelul de oxigenare prin respirație, îmbunătățește memoria și asigură longevitate, dar este recomandată și ca adjuvant pentru pierderea kilogramelor în exces.

6. Schisandra

 Schisandra  este o plantă lemnoasă originară din China și Japonia, dar se găsește și în alte țări cu climat favorabil. Schisandra mai este numită și „planta cu cinci arome”, conform sistemului medical ayurvedic, adică: dulce, sărat, amar, acru și iute. Fructele sale au un efect calmant și antidepresiv, deoarece stimulează producția de serotonină în organism și este un remediu eficient în caz de insomnie.

 Schisandra este folosită și pentru prevenirea îmbătrânirii premature datorită efectelor dăunătoare ale unui exces de cortizol în organism. Schisandra prelungește durata de viață, crește rezistența în fața bolilor, randamentul energetic și fizic, normalizează nivelul de zahăr din sânge și este un bun stimulent al sistemului imunitar.

 Pentru a profita de toate beneficiile acestei plante, Schisandra se poate consuma fie sub formă de infuzie, pudră, decoct ori tinctură sau consumate fructele ca atare. Nu se recomandă însă să se consume mai mult de o cană de infuzie pe zi, deoarece poate determina hiperactivitate, agitație și dificultăți de respirație.

 Includerea plantelor adaptogene în dieta zilnică vă va ajuta să vă îmbunătățiți nivelele de energie și să combateți în mod eficient stresul, pe lângă alte beneficii extraordinare oferite de aceste plante.