Degenerescența maculară: factori de risc și dieta recomandată

Scris de Dr. Luca Catalin

Ce este degenerescența maculară?

 Multe persoane sunt afectate de o boală care este principala cauză a deficienței de vedere în țara noastră, cu toate acestea, nu am auzit prea multe despre aceasta. Degenerescența maculară asociată vârstei (DMA) este o boală a maculei, o mică zonă din centrul retinei din spatele ochiului, prin care lumina trece la creier. Dacă macula este deteriorată, vă poate afecta capacitatea de a vedea corect detaliile fine. De asemenea, culorile devin mai puțin vibrante, iar dacă această afecțiune este lăsată netratată distruge treptat viziunea centrală, adică ceea ce vedeți direct în față. Acest lucru vă poate afecta activitățile zilnice, precum condusul și cititul.

 DMA nu afectează vederea periferică, adică ceea ce se vede pe marginile exterioare ale vederii, deci nu provoacă orbire completă. De obicei (dar nu întotdeauna), degenerescența maculară afectează ambii ochi și poate progresa într-un ritm diferit în fiecare ochi. Cu toate acestea, în ciuda faptului că este cea mai frecventă cauză de afectare a vederii, cauza exactă este încă necunoscută în întregime.

 Degenerescența maculară afectează persoanele de peste 60 de ani și alte grupe de vârstă, dar se poate declanșa și în cazul persoanelor mai tinere. Vârsta este cel mai important factor de risc, dar există și alte cauze care pot crește prea mult riscul acestei afecțiuni, inclusiv următoarele:

 - Fumatul: conform NHS (Serviciul Național de Sănătate, Marea Britanie), acesta este un factor de risc important. În cazul fumătorilor, dezvoltarea bolii este de până la patru ori mai mare decât la nefumători.

 - Se crede că femeile au un risc mai mare decât bărbații.

 - Originea etnică (caucazienii pot avea mai multe șanse de a dezvolta DMA decât persoanele cu pielea mai închisă la culoare).

 - Sensibilitate genetică (este posibil să aveți un risc mai mare dacă aveți membri ai familiei directe care suferă de aceasta.)

 - Dieta (dacă nu consumați alimente bogate în nutrienți suficienți, cum ar fi fructele și legumele colorate, lucru care ar putea crește riscul de a dezvolta degenerescență maculară).

 - De asemenea, este posibil ca consumul a mai mult de patru unități de alcool pe zi timp de câțiva ani să crească riscul ca degenerescența maculară să apară mai devreme.

 - Lumina soarelui este un alt factor de risc posibil, în special expunerea la o cantitate mare de lumina soarelui în timpul vieții.

 - Specialiștii consideră de asemenea că obezitatea (având un indice de masă corporală de 30 sau mai mare) crește șansele de a dezvolta degenerescență maculară.

Care sunt semnele degenerescenței maculare?

 Degenerescența maculară nu provoacă durere, dar există câteva semne generale care este bine să fie luate în considerare, inclusiv următoarele:

 - Vedere încețoșată în centru.

 - Distorsionarea unui obiect în formă, dimensiune sau culoare.

 - Liniile drepte apar ondulate sau încețoșate.

 - Sensibilitate la lumină.

 - Forme și culori care nu există atunci când vedeți lumina.

 - Amintiți-vă că degenerescența maculară afectează de obicei ambii ochi, dar poate afecta doar unul. Ar trebui să verificați și fiecare ochi separat.

Tipuri de degenerescență maculară asociată cu vârsta

 Există două tipuri principale de degenerescență maculară, respectiv: cea umedă și cea uscată.

 Degenerescența maculară uscată: acesta este cel mai frecvent și cel mai puțin grav tip de boală și afectează aproximativ 85% până la 90% din cazuri. Acest lucru se întâmplă atunci când celulele sensibile la lumină din macula se descompun lent, ștergând treptat viziunea centrală din ochiul afectat. Cel mai frecvent simptom al degenerescenței maculare uscate este o ușoară vedere încețoșată. De exemplu, este posibil să aveți dificultăți în recunoașterea fețelor sau este posibil să aveți nevoie de mai multă lumină pentru a citi și a îndeplini alte sarcini. Un alt semn comun timpuriu al degenerescenței maculare este prezența unor depozite mici, sub retina cunoscută sub numele de drusen. Acestea se găsesc mai frecvent la persoanele de peste 60 de ani și se crede că deteriorează celulele ușoare din macula. Pe măsură ce degenerescența maculară uscată se agravează, este posibil să observați un punct neclar în centrul vederii, deși pierderea vederii este treptată și poate dura câțiva ani.

 Degenerescența maculară umedă: între 10 la 15% dintre persoanele care dezvoltă degenerescență maculară au tipul umed, cunoscut și sub numele de degenerescență maculară vasculară. Aceasta apare atunci când vasele de sânge anormale din spatele retinei încep să crească sub macula. Aceste noi vase de sânge provoacă umflarea și sângerarea sub maculă, provocând deteriorarea maculei și, în cele din urmă, cicatrici. Degenerescența maculară umedă se poate dezvolta foarte repede, ceea ce înseamnă că persoana afectată își pierde vederea centrală mult mai repede decât în cazul degenerescențe maculare uscate. Vestea bună este că există un tratament care poate opri creșterea vaselor de sânge și deteriorarea maculei, dar este necesar să se stabilească rapid.

Dieta recomandată pentru prevenirea degenerescenței maculare

 Deși experții încă nu știu cauza exactă a DMA, mulți consideră că există unii pași care pot fi făcuți pentru a minimiza șansele de dezvoltare a acestei afecțiuni. Unul dintre aceștia este să urmăm o dietă bine echilibrată.

 Antioxidanții: anumiți nutrienți vă pot ajuta să vă protejați ochii de boli de ochi nocive, cum ar fi AMD, inclusiv antioxidanți, care pot neutraliza substanțele nocive numite radicali liberi. Printre antioxidanții care combat leziunile ochilor se numără luteina și zeaxantina. Surse bune de antioxidanți se găsesc în legumele verzi, precum kale, broccoli, fasole verde, mazăre, varză, spanac și salată, precum și fructe, inclusiv kiwi, papaya și pepeni. Cavolo Nero, o varietate de salată Kale, este deosebit de bogată în luteină, conținând aproape de două ori cantitatea găsită la spanac și de 75 de ori mai mult decât cantitatea găsită în morcovi. Alți antioxidanți considerați benefici pentru sănătatea ochilor sunt: licopenul (roșii), astaxantina (algele marine), beta-carotenul (morcovi, dovlecei, papaya), antocianidine (coacăze negre, merișoare), vitamina E (semințe de floarea soarelui, nuci, ulei de germeni de grâu) și vitamina C (ardei roșu, căpșuni, legume de primăvară).

 Minerale: specialiștii cred, de asemenea, că anumite minerale pot ajuta la menținerea sănătății oculare bune, inclusiv zincul și seleniul. Consumați mai mult pește, nuci, germeni de grâu și semințe pentru a crește aportul de zinc și nuci braziliene, conserve de ton, sardine, gălbenușuri de ou și semințe de floarea soarelui, pentru a crește seleniul. Pește gras: conform Colegiului Optometristilor, consumul de pește precum somon, sardină, hering și păstrăv poate ajuta, de asemenea, la protejarea ochilor împotriva DMA. Grăsimile saturate: reduceți consumul de grăsimi saturate în alimentația dvs., adică grăsimile care se găsesc mai ales în produsele de origine animală, precum carnea de vită, miel, carnea de porc, untura, untul, smântâna și brânza pentru a reduce riscul de AMD. Verificați etichetele pentru informații nutriționale cu privire la alimentele procesate și la produsele rafinate, deoarece acestea pot fi adesea bogate în grăsimi saturate.

5 moduri de a vă proteja ochii:

 1. Purtați ochelari de soare: purtarea ochelarilor de soare vă poate ajuta să vă protejați împotriva DMA, deoarece razele UVA și UVB din lumina soarelui vă pot deteriora macula. Asigurați-vă că ochelarii de soare au un nivel adecvat de protecție.

 2. Faceți verificări periodice: este important să faceți un test ocular la fiecare doi ani sau de câte ori vă recomandă medicul dumneavoastră oftalmolog, deoarece poate ajuta la detectarea primelor semne de DMA. Chiar dacă puteți vedea bine și există daune precoce, DMA ar putea fi detectată la un examen de ochi. Obținerea tratamentului cât mai curând posibil este crucială, deoarece poate face tratamentul mai eficient și poate preveni agravarea oricăror leziuni oculare. Un test ocular la fiecare doi ani este recomandat în prezent pentru majoritatea oamenilor. Cu toate acestea, dacă aveți 40 de ani sau mai mult și dacă aveți un grup de risc de vârstă pentru o afecțiune a ochilor (istoric familial al bolilor oculare), ar trebui să faceți un examen la ochi cel puțin o dată la doi ani.

 3. Renunțați la fumat: fumătorii au mai multe șanse să piardă vederea decât nefumătorii. Fumatul este legat de un risc crescut de AMD (conform NHS, fumătorii sunt de patru ori mai mari să-l dezvolte decât oamenii care nu au fumat niciodată.). Acest lucru se datorează faptului că substanțele chimice din tutun afectează vasele de sânge din macula. Și cu cât fumează mai mult, cu atât este mai mare riscul. Vestea bună este că renunțarea la fumat reduce riscul în timp, iar la 20 de ani de la renunțarea la fumat, riscul de a dezvolta AMD ar trebui să fie același cu cel al unui nefumător.

 4. Controlați-vă greutatea corporală: obezitatea crește riscul de probleme de sănătate a ochilor, inclusiv de DMA. Dacă indicele de masă corporală (IMC) este de 30 sau mai mult, luați în considerare modalități sănătoase de a pierde în greutate și de a menține un IMC între 18,5 și 24,9, ceea ce este considerat intervalul sănătos. Amintiți-vă că, precum și să încercați să mâncați mai puține calorii decât are nevoie de corpul dvs., puteți, de asemenea, ca obiectiv să fiți mai activi fizic (se recomandă 150 de minute pe săptămână de activitate de intensitate moderată).

 5. Cunoașteți-vă istoricul familiei: DMAE poate fi ereditară, așa că dacă aveți un istoric ereditar de afecțiuni oculare, este și mai important să le verificați în mod regulat și să vă protejați luând alte măsuri în stilul dvs. de viață.

Suplimente alimentare benefice pentru sănătatea ochilor

 În prezent nu există tratament pentru DMA uscată, dar există unele tratamente care opresc creșterea de noi vase de sânge, cum ar fi injecțiile cu medicamente anti-vasculare, pot ajuta în cazul DMA umedă, dacă sunt administrate suficient de rapid. Cu toate acestea, una dintre modalitățile de a proteja dezvoltarea DMA poate include luarea anumitor suplimente naturale concepute pentru a îmbunătăți sănătatea ochilor.

 Luteină și zeaxantină: Acestea aparțin unui grup de pigmenți ai plantelor numiți carotenoizi care se găsesc în concentrații mari în maculă, precum și în țesutul înconjurător al retinei. Unele studii arată că luteina și zeaxantina pot fi promițătoare în ceea ce privește prevenirea DMA, la participarea lor la colorația maculei care o protejează de razele solare.

 Flavonoide vegetale: alți compuși ai plantelor, cunoscuți sub numele de flavonoide, sunt populare pentru susținerea sănătății vaselor de sânge, inclusiv a celor din ochi. Printre flavonoidele cunoscute pentru a stimula sănătatea ochilor se numără antocianidinele, care se găsesc în fructele de culoare închisă, cum ar fi merișoarele și proantocianidinele oligomerice care se găsesc în semințele de struguri. Studiile sugerează că aceste substanțe pot ajuta la prevenirea sau tratarea DMA.

 Ginkgo Biloba: această plantă conține, de asemenea, flavonoide și este utilizată pe scară largă pentru a crește circulația, inclusiv fluxul de sânge către ochi (și în special spre nervul optic). Într-un studiu, voluntarii cu degenerare maculară au luat 60 mg de ginkgo biloba, iar alții o doză mai mare de 240 mg pe zi. Ambele grupuri au descoperit că vederea lor s-a îmbunătățit. Cei care au luat doze mari au raportat îmbunătățiri mai importante.

 Multivitamine și minerale cu potențial ridicat: luând un complex multi-nutritiv de vitamine și minerale care conține vitamine antioxidante A, C și E și zinc mineral poate ajuta la protejarea împotriva DMA. Un studiu, care a inclus 3.640 de persoane în stadiul incipient al DMA, a subliniat că antioxidanții combinați cu zinc pot încetini chiar progresia afecțiunii. Zincul are, de asemenea, sprijin oficial al UE prin confirmarea Autorității Europene pentru Siguranța Alimentelor (EFSA). Există o relație între zinc și menținerea vederii normale.

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
There are no comments posted here yet

Lasă comentariile tale

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Rate this post:
Ataşamente (0 / 3)
Share Your Location