Catalin Luca

Totul despre cortizol (I)

Ce este cortizolul?

Totul despre cortizol (I) Deși în general cortizolului nu i se acordă foarte mare atenție, acest hormon este responsabil pentru protejarea sănătății și a stării de bine în general. Fabricat în glandele suprarenale, cortizolul este eliberat pentru a controla nivelul de zahăr din sânge, pentru a regla metabolismul și pentru a acționa ca un anti-inflamator, printre alte funcții, potrivit Societății americane de Endocrinologie.

 Nivelurile de cortizol variază de-a lungul zilei, dar de obicei sunt mai ridicate dimineața la trezire, reducându-se treptat pe parcursul zilei - acest lucru este cunoscut ca un ritm diurn, potrivit Societății americane de Endocrinologie. Un somn bun este crucial în reglarea cortizolului, întrucât ritmul nostru diurn atinge punctul cel mai scăzut în jurul miezului nopții, în timp ce dormim, potrivit unui studiu din noiembrie 2015 publicat în revista Sleep Science (Știința somnului). Deși cortizolul este un hormon natural, de care avem nevoie pentru a fi sănătoși, prea mult cortizol poate avea un efect negativ asupra organismului. De obicei, denumit „hormonul stresului”, cortizolul este adesea eliberat atunci când corpul se simte excesiv de stresat sau amenințat, potrivit Societății de Endocrinologie.

Citește mai mult:Totul despre cortizol (I)

Creatinina ridicată: cauze și remedii

Ce este creatinina și care sunt cauzele unei creatinine ridicate?

Creatinina ridicată: cauze și remedii

 Creatinina este un parametru de bază care se studiază în analizele de sânge obișnuite și se folosește pentru a afla dacă rinichii, principalele organe de eliminare ale organismului funcționează corespunzător. Creatinina ridicată este un parametru din analiza de sânge care poate indica existența unei probleme la nivelul rinichilor.

 Când se diagnostichează o creatinină ridicată în sânge aceasta înseamnă că rinichii nu funcționează corect, cauzând astfel nivele ridicate de creatinină în sânge. Creatinina este un reziduu atât al masei, cât și al activității musculare. Creatinina este un compus organic care rezultă din degradarea creatinei, un component al mușchilor care poate la rândul său să fie transformată în adenozintrifosfat (ATP), devenind astfel o sursă de energie pentru celule. Mai exact, creatinina este un deșeu al metabolismului normal al mușchilor pe care corpul uman îl produce în mod constant, cu toate că depinde de masa musculară.

Citește mai mult:Creatinina ridicată: cauze și remedii

Suplimente nutriționale pentru o memorie bună

Ce este de fapt memoria?

Suplimente nutriționale pentru o memorie bună

 Complexă și fascinantă, memoria ne revelează secretele sale tot mai mult, grație celor mai recente descoperiri științifice. Ceea ce se considera ca fiind o funcție foarte precis localizată la nivelul creierului uman, este în realitate un sistem complex de nivele, dimensiuni și ramificații nebănuite până acum.

 La modul clasic, se considera că memoria este plasată în centrul creierului, în structurile limbice și hipocampice, însă s-a descoperit treptat că memoria poate fi localizată și în alte zone, inclusiv la nivel celular…

Citește mai mult:Suplimente nutriționale pentru o memorie bună

Dopamina și rolul său în organism

Ce este dopamina?

Dopamina și rolul său în organism

 Neurotransmițătorul cerebral numit dopamină activează metabolismul, ajutând corpul să atingă o greutate corporală sănătoasă. Dopamina ajută creierul să genereze energie suficientă pentru a echilibra corpul. În plus, acest neurotransmițător stimulează inima, reglează fluxul de informații de la nivelul creierului, controlează mișcările și permite ca ființele umane să experimenteze sentimente de pasiune și de plăcere, făcându-ne să ne simțim bine.

 Producerea de dopamină este impulsionată de consumul anumitor alimente, în special a celor care conțin aminoacidul numit tirozină. Consumul acestor alimente speciale susține capacitatea naturală a organismului de a răspunde în mod optim atât provocărilor fizice, cât și celor emoționale. Ar fi ideal ca alimentele recomandate mai jos să fie de proveniență organică pentru a evita efectele nocive ale pesticidelor, produselor chimice și a organismelor modificate genetic sau transgenice.

Citește mai mult:Dopamina și rolul său în organism

Alimente și suplimente pentru producerea de serotonină

Ce este serotonina?

Alimente și suplimente pentru producerea de serotonină Serotonina este un neurotransmițător care joacă un rol important pentru starea de dispoziție, procesul de învățare, controlul apetitului și reglarea ciclului de somn. Se consideră că nivelele scăzute de serotonină sunt cauza subdiacentă a unora dintre tipurile de depresie.

 Multe persoane care se confruntă cu depresie sau cu alte simptome și afecțiuni determinate de deficiența de serotonină sunt interesate de cele mai bune metode de a crește nivelele de serotonină în mod natural, fără a recurge la medicamente.

 Vă prezentăm în acest articol unele alimente și suplimente alimentare recomandate pentru creșterea în mod natural a nivelelor de serotonină, care ajută la combaterea depresiei.

Citește mai mult:Alimente și suplimente pentru producerea de...

Progesteronul: funcții, deficit și recomandări

Ce este progesteronul?

Progesteronul: funcții, deficit și recomandări Progesteronul este unul dintre hormonii cei mai importanți pentru sănătatea feminină și se produce în principal în ovare începând cu perioada de pubertate și în placentă în timpul sarcinii, cu toate că poate sintetizat și în glandele suprarenale și în ficat.

 Progesteronul, împreună cu estrogenii sunt responsabili de pregătirea corpului pentru fecundare și sarcină, iar în plus, reglează ciclul menstrual.

Citește mai mult:Progesteronul: funcții, deficit și recomandări

Beneficiile triptofanului pentru organism

Ce este triptofanul?

Beneficiile triptofanului pentru organism Triptofanul este un aminoacid esențial care trebuie să fie obținut din dieta alimentară și este folosit de către organism pentru sinteza proteinelor și are un mare număr de funcții specializate, care aduc beneficii corpului.

 Pe lângă faptul că favorizează producerea de serotonină și contracarează stările de apatie și de tristețe, triptofanul poate multiplica efectele medicației antidepresive fără a avea însă efecte secundare.

 Surse alimentare bogate în triptofan sunt: laptele și produsele lactate, ouăle, dovleacul, arahidele, semințele de floarea soarelui și ciocolata neagră printre altele.

Citește mai mult:Beneficiile triptofanului pentru organism